Achtbaan beugels
Er zijn een hoop beugels die worden gebruikt bij achtbanen. Deze zorgen ervoor dat mensen niet uit de achtbaan vliegen. Er zijn een paar eisen waar elke beugel aan moet voldoen. Deze eisen zijn:
- Comfort
Een beugel moet comfortabel aanvoelen en zich makkelijk kunnen aanpassen aan de grootte van mensen. Dit is een van de grootste eisen, want als de beugel niet lekker zit zullen mensen minder snel van hun ritje genieten.
- Efficiëntie
De bedoeling van een beugel is het beschermen van mensen tegen ongelukken en letsel. Je mag ook geen letsel kunnen krijgen van de beugel zelf. Als de beugel goed werkt past het zich goed aan aan de mens, zodat er zeer weinig of geen beweging mogelijk is tussen de persoon en de stoel waar ze in zitten.
- Gemakkelijk gebruik
Een beugel moet makkelijk openen en sluiten. Als een beugel niet snel opent of sluit kan dit voor irritatie zorgen bij de passagiers. Ook kunnen mensen minder snel de achtbaan in en kan het zorgen voor een langere wachttijd.
- Minimale beperking
Mensen moeten zich prettig kunnen voelen tijdens een achtbaanritje, dus niet oncomfortabel vast worden gedrukt dat er voor zorgt dat ze niet meer kunnen bewegen.
Verschillende soorten achtbaan beugels
Er zijn veel verschillende beugels voor achtbanen die verschillen per rit. Hier zijn deze soorten:
Beugels over de schouder
De meest voorkomende beugels zijn de 'over the shoulder restraint'. deze beugels
zaken naar over de schouder van de inzittende. Deze beugels komen tot aan de
schoot en zorgt ervoor dat mensen minimaal kunnen bewegen. Deze beugels zijn
toch comfortabel ondanks de minimale beweging omdat de rijder volledig in de stoel
zit en de beugel hun vast zit blijven de klappen tot de hoofd minimaal. Als de rijder
iets kleiner is krijgen ze ook een korte 'airtime' bij het dalen. Deze stopt zodra de
schouders de beugel raken.
Er zijn twee soorten beugels over de schouder die worden toegepast op de achtbanen.
De sit-down achtbaan versie en de stand-up achtbaan versie. De beugel wordt naast
achtbanen ook gebruikt voor de vrije val toren en nog andere attracties.
|
|
Horsecollar
Dit was de voorganger van de eerste beugel. Deze beugel houdt de passagiers in
plaats van bij de schoot gewoon bij de schouders tegen. Deze beugel zorgt ervoor
dat de rijder veel klappen krijgt te verduren tijdens het rijden, vooral tijdens scherpe
bochten in loopings. Deze beugel is vooral te vinden op klassieke achtbanen en wordt
gezien als een van de meest gehate beugels om deze reden. Veel achtbanen waren
origineel gemaakt met een lapbar maar deze worden vervangen door de horsecollar
wat bij de meeste achtbanen de ritervaring had verpest
|
|
B&M Clamshell
Een type beugel die nog niet heel bekend is. De naam van de beugel komt af van de
vorm. Het ziet er namelijk een beetje uit als een mosselschelp (=Clamshell). De
beugel is heel veilig en het is onmogelijk om eruit te komen. De Clamshell wordt gezien als een
van de twee vervangers die in de toekomst de over de schouder beugel kan vervangen.
De stoelen zijn extra diep en geven de passagiers een hoop ruimte. Er zijn geen klachten
over de beugel en omdat de beugel minimaal bedekt is alleen rijden zonder beugel nog beter.
|
|
Lockbar (Locking Lap Bar)
Deze beugel heeft veel weg van de Clamshell. Het enige verschil is dat de vorm van
een schelp naar een zachte balk is veranderd. De Lockbar heet zo, omdat deze vast
schiet en dan niet meer beweegt. Hierdoor is de Lockbar goed te gebruiken bij achtbanen
die hard door de bocht gaan. Het vervangen van de beugels op veel achtbanen heeft een
mooi resultaat gehad, omdat ze veiliger zijn dan de schouder beugel, maar toch fijner zitten.
|
|
Flying Restraints
Flying coasters zijn eigenlijk gewone achtbanen die de stoelen 90 graden draait. Hierdoor
richt je dus naar beneden en is het alsof je vliegt. De beugel zelf is een stuk ingewikkelder
en houdt de passagier vast aan de benen, het middenstuk en de schouders. Veel rijders
klagen over deze beugel, omdat deze veel klappen op het hoofd veroorzaken en ook heel
oncomfortabel aanvoelen.
|
|
Lap and Leg restraints
Nog een nieuwe soort beugels, die voor het eerst gebruikt werden bij de Thrust Air 2000.
deze achtbaan zorgt voor een grote hoeveelheid airtime. Dus de rijder moesten heel goed
vastzitten. Om schade door de hoge krachten te voorkomen. De benen en het middel van
de rijder worden vastgezet, waardoor er toch nog een hele mooie ritervaring overblijft omdat
je bovenlichaam nog helemaal vrij is.
|
|
Fourth dimension
De rijders stappen in deze beugel op dezelfde manier dat je een rugzak omdoet. De beugel
vouwt zich op van de zijkant en wordt dan aan het midden vastgezet. Hierdoor zit je volledig
vast en is het niet mogelijk op er uit te vallen.
|
|
Lap Bar
Vooral te vinden op de houten achtbanen en op sommige stalen achtbanen. De Lap bar zakt
over de benen van de rijders en beveiligd de beide riders in de coach met een klein beetje
ruimte tussen de beugel en de rijder. Dit zorgt ervoor dat beweging mogelijk is. Dit zorgt ervoor
dat airtime goed gevoeld wordt door de inzittende. Er zijn twee verschillende versies. De ene
zet bije rijders vast, de andere zat alleen jezelf vast. Mensen die wat dikker zijn met een klein
kind kunnen wat moeite hebben want de balk kan in sommige situaties niet naar onder.
|
|
Terug naar overzicht